Milada Smutná



Základní škola Liška, Brno





Působení v lesní Základní škole Liška je pro Miladu darem. Každý den si naplno užívá dětské radosti a spontánnosti při objevování světa. Je metodičkou a hlavní pedagožkou, provází prvňáčky a druháky na cestě k poznání sebe sama, objevení vlastní hodnoty a vytváří prostředí pro jejich růst. V dětech podporuje odvahu hledat své dobré stránky a pouštět se i do věcí, kterých se obávají.

Je přesvědčená, že pro každé dítě existuje efektivní cesta pro jeho maximální posun vpřed. Stačí jen najít ty správné postupy, metody a pomůcky, aby po této cestě mohlo šťastně kráčet. A právě to ji nesmírně baví. Věří v autonomii dítěte, v jeho ukrytý potenciál, a pomocí vlastních metod dává dětem prostor pro jeho objevení. Díky formativnímu učení, zážitkové a lesní pedagogice, podporuje vnitřní zájem dítěte o činnost, jeho tvořivost a přirozenou touhu k poznání. Považuje za důležité, aby si děti osvojily měkké dovednosti, byly schopné naslouchat, řešit problémy, kreativně myslet, prezentovat své názory a postavily se rovně do života. Utváří inovativní koncept vzdělávání pomocí principů učení bez stresu a respektování vývoje mozku dítěte.

Po stážích ve speciálních školách v Rakousku a ve waldorfské škole v Německu vystudovala Pedagogickou fakultu MU v Brně, obor Speciální pedagogika. Říká, že zahraniční zkušenosti silně ovlivnily její pedagogickou práci, náhled na možnosti vzdělávání dětí se speciálními potřebami, a dodaly jí odvahu „dělat věci jinak“. Přes 13 let učila ve speciálním školství, podílela se na tvorbě metodik pro výuku trivia žáků s PAS, lektorovala pro Apla JM a byla uvádějící učitelkou. 

V tomto období s kolegyní založila Institut praktické pedagogiky (IPP) pod Active Brain s.r.o.

Vzdělávala se nejen v pedagogice a osobnostním rozvoji, ale také v oboru neurotechnologií. Přes 10 let se věnuje moderním přístupům, metodám v tréninku mozkového potenciálu, práci se stresem a osobnostnímu růstu u dětí. Díky propojení speciální pedagogiky a moderním technologiím má možnost nahlédnout do hloubky problému a zvolit efektivní cestu pro posun dítěte vpřed. O účinku neurofeedbacku na učení a o práci týmu, ve kterém působí jako terapeutka, natočila Česká televize časosběrný dokument. Jedná se o díl Dávej pozor! z cyklu Strachy krachy.

Akreditovala pod MŠMT desítky vzdělávacích programů zaměřených na grafomotoriku, počáteční psaní, čtení a počítání, stres, pozornost, ADHD a poruchy učení. Většinu z nich lektoruje a sdílení zkušeností považuje za nedílnou součást své cesty k pozvednutí učitelské profese. Je plná optimismu a nadšení k hledání nových cest napříč obory, stereotypy jsou pro ni výzvou k akci. Spolupracuje se vzdělávacími institucemi nejen v Česku, ale také v zahraničí. Lektoruje pro Štátny pedagogický ústav Slovenské republiky v oblasti distančního vzdělávání, spolupracuje s ředitelkou Odboru inkluzivního vzdělávání MŠMT Slovenské republiky na projektech pro pedagogy, rodiče a odbornou veřejnost.

Své zkušenosti, nápady, videa a materiály sdílí na facebookové stránce Abeceda prvňáka. Zde ji sleduje kolem 8 500 lidí. Šíří kolem sebe principy vzdělávání založené na učení bez stresu, sebepoznání, sounáležitosti a rozvoje mozku dítěte. Pomáhá tak mnoha rodinám i pedagogům. 

V první covidové vlně vysílala pro prvňáčky každý den ve facebookové skupině Abeceda prvňáka. Série videí Prvňák v akci měla přes 170 000 zhlédnutí. To byla tedy jízda! Obrázky, pozdravy od dětí, fotečky a slova díků od rodičů, ji dodávala energii do dalších dnů a vědomí, že tato cesta má smysl.

Je spoluautorkou on-line kurzů Abeceda prvňáka, Hravé psaní a Velkého kurzu dyslexie. Vydala řadu elektronických publikací, článků a spolupracovala na on-line konferencích pro předškolní pedagogy.

Splnila si jeden ze snů a vydala s kolegyní knihu Dyslektický mozek. Je to kniha, která boří mýty o pohledu na děti i dospělé s dysporuchami a na jejich vzdělávání.

Věří, že skvělý učitel dokáže najít poklad v duši každého dítěte.