Milada Smutná



ZŠ Liška, Brno





Milada je hlavní pedagožkou a mentorkou v Základní škole Liška, jejíž vzdělávací koncept je vystavěn na principech lesní pedagogiky a zážitkového učení.

Provází věkově smíšenou třídu prvňáčků, druháků a třeťáků světem trivia. Probouzí v nich touhu objevovat krásu a sílu slov, písma i matematických principů. V bezpečnému prostředí jim dává příležitost objevit sebe sama, své dobré stránky a pouštět se i do věcí, kterých se obávají.

Formou zážitkového učení ve venkovní učebně, v zahradě, v lese umožňuje dětem objevovat svět v souvislostech a podněcuje jejich tvořivost. Kombinuje různá prostředí, aby děti získaly kompetence k učení a uměly s lehkostí reagovat na změny. Považuje za důležité, aby si osvojily měkké dovednosti ve skupinových výzvách, byly schopné naslouchat, řešit problémy, prezentovat své názory a postavily se zpříma do života.

Zastává názor, že děti mají sbírat zážitky, ne informace, a tím se řídí i v přípravách na školní dny v Lišce.

A jaká byla její cesta do této malotřídní školy v Brně?

Po stážích ve speciálních školách v Rakousku a ve waldorfské škole v Německu vystudovala Pedagogickou fakultu MU v Brně, obor Speciální pedagogika. Říká, že zahraniční zkušenosti silně ovlivnily její pedagogickou práci, náhled na možnosti vzdělávání dětí se speciálními potřebami, a dodaly jí odvahu „dělat věci jinak“. Přes 13 let učila ve speciálním školství, podílela se na tvorbě metodik pro výuku trivia žáků s PAS, lektorovala pro Apla JM a byla uvádějící učitelkou.

V tomto období založila Institut praktické pedagogiky pod Active Brain s.r.o. Vzdělávala se nejen v pedagogice a osobnostním rozvoji, ale také v neurovědě. Přes 10 let se věnuje moderním metodám tréninku mozkového potenciálu, vlivu stresu na učení a technikám osobnostního růstu u dětí.  

Lektoruje semináře a webináře akreditované pod MŠMT zaměřené na grafomotoriku, metodiky čtení, psaní, počítání a specifické poruchy učení. Spolupracuje se vzdělávacími institucemi nejen v Česku, ale také v zahraničí.  Sdílení zkušeností považuje za nedílnou součást své cesty k pozvednutí učitelské profese. Je plná optimismu a svoji energii směřuje do hledání nových cest napříč obory. Stereotypy a mýty jsou pro ni výzvou k akci.

Na facebookové stránce Abeceda prvňáka ji sleduje kolem 9 000 lidí. Svými zkušenostmi z praxe, video tipy a náměty pomáhá lidem k jejich pohodové cestě učením. V první covidové vlně vysílala pro prvňáčky každý den a její série videí s názvem Prvňák v akci, měla přes 170 000 zhlédnutí. Šíří kolem sebe principy vzdělávání založené na učení bez stresu, sebepoznání a rozvoje mozku dítěte.

Je autorkou on-line kurzu Grafomotorika a první psaní, Abeceda prvňáka, Hravé psaní a Velkého kurzu dyslexie. Vydala řadu elektronických publikací, článků a spolupracovala na on-line konferencích pro předškolní pedagogy. Je spoluautorkou knihy Dyslektický mozek, která boří mýty o vzdělávání dětí a dospělých s dysporuchami.

Věří, že skvělý učitel dokáže najít poklad v duši každého dítěte.