Hanka Neužilová
ZŠ a gymnázium Square, Praha
Již čtvrtým rokem působím na ZŠ Square jako učitel, mentor a výchovný poradce. Dojíždím až z dalekých Zduchovic. Tím hlavním důvodem je filosofie naší školy, která je postavena na jedinečnosti každého z nás, na sebepoznání a vnitřní motivaci. Zároveň se zde snažíme propojovat souvislosti a v rámci tandemové výuky podporujeme anglický jazyk.
Po celý svůj profesní život se řídím větou pana profesora Zdeňka Matějčka – „Zájem vede pozornost.“ Věřím, že pokud žáky zaujmeme a motivujeme, vydají se s námi na cestu za vzděláním. Bez vzdělání není kritického myšlení. Zároveň považuji empatii za velmi důležitou vlastnost učitele. Zájem a vcítění se do dětské duše je klíčem k úspěchu a motivací k učení.
Jsem třídním učitelem nynějších deváťáků a od šesté třídy je provázím napříč řadou předmětů, u nás ve škole pospojovaných do tzv. světů. Svět vědy spojuje oblast přírodopisu, zeměpisu, fyziky a chemie. Svět proměn zahrnuje dějepis, zeměpis a občanskou výchovu. Cítím se být především průvodcem a motivátorem. Pracuji se silnými a slabými stránkami každého z mých žáků. Učím je pracovat s chybou. Vědí, že chyba je kamarád, posouvá nás. Je důležité chyby najít a pojmenovat je. Následuje stanovení si kroků, které je třeba udělat k posunutí se. Tím nejdůležitějším článkem na této cestě je /sebe/reflexe. Po určitém čase reflektujeme, zda stanovené kroky fungují či nikoli. Žáky hodnotím slovně, prostřednictvím formativního a sumativního hodnocení. Intenzivně se snažím zlepšovat v jeho psaní a obsahu. S rodiči a žáky se pravidelně mimo jiné setkáváme 2x ročně prostřednictvím N-partit, kde nejen reflektujeme, ale stanovujeme rozvojový cíl žáka do dalšího pololetí.
/Sebe/reflexe je klíčovou součástí mé práce. Reflektují žáci, reflektuji já, reflektují oni mne, reflektuji já sebe. Jedině tak se můžeme posouvat. V /sebe/reflexi nám jednoznačně pomáhá svět soft skills, který máme v rámci každého ročníku. Navíc jsem přesvědčená, že soft skills propojujeme a využíváme i v rámci všech ostatních světů dennodenně. Nejsou tedy omezeny jen světem/předmětem v rozvrhu.
Vážím si toho, že v naší škole je kladen důraz nejen na reflexi a seberozvoj dětí, ale i nás učitelů. Snažím se stále posouvat a baví mne objevovat nové metody a zajímavé aktivity do hodin. Děkuji, že mohu. Jsem přesvědčená, že bez toho to vlastně nejde. Vše kolem se rychle mění a my učitelé bychom měli na tyto změny reagovat a být připraveni. Navíc není nic úžasnějšího než setkávání se s podobně smýšlejícími nadšenými kolegy napříč různými předměty a předávání si zkušeností a nápadů. Jsem vděčná za každé takové setkání.
Během učení ve Square jsem měla možnost projít kurzy RWCT, které jsou za mne klíčové a aktivity využívám ve všech světech. Vnímám je jako důležitou tečku za každým tématem. V poslední době ráda využívám badatelskou výuku a metodu Eduscrumu pro vybraná témata. Tato metoda je založena na spolupráci skupin. Pro výuku světa proměn, a tedy zejména historie, považuji za skvělý a přínosný - projekt Dějepis plus, jehož jsem účastníkem. Mám tak možnost sdílet nápady a inspirovat se skvělými kolegy historiky, a tímto jim na dálku děkuji.
Mým velkým posláním a cílem je také šířit laskavost, úsměv a radost - učit děti dívat se kolem sebe, vnímat své okolí, myslet na druhé a pomáhat. Každý rok vymýšlíme s mou třídou laskavé projekty, které je učí nejn pomáhat druhým, ale jsou i o spolupráci, rozdělení si rolí, zodpovědnosti a výsledné reflexi. Věřím, že díky nim si do života odnesou velmi cenné zkušenosti a budou si vážit síly momentálního okamžiku, „tady a teď.