Hanka Neužilová



ZŠ a gymnázium Square, Praha





Již čtvrtým rokem působím na ZŠ Square jako učitel, mentor a výchovný poradce.  Dojíždím až z dalekých Zduchovic.  Tím hlavním důvodem je filosofie naší školy, která  je postavena na jedinečnosti každého z nás, na sebepoznání a vnitřní motivaci. Zároveň se zde snažíme propojovat souvislosti a v rámci tandemové výuky podporujeme anglický jazyk. 

Po celý svůj profesní život se řídím větou pana profesora Zdeňka Matějčka – „Zájem vede pozornost.“ Věřím, že pokud žáky zaujmeme a motivujeme,  vydají se s  námi na cestu za vzděláním. Bez vzdělání není kritického myšlení. Zároveň považuji empatii za velmi důležitou vlastnost učitele. Zájem a vcítění se do dětské duše je klíčem k úspěchu a motivací k učení. 

Jsem třídním učitelem nynějších deváťáků a od šesté třídy je provázím napříč řadou předmětů, u nás ve škole pospojovaných do tzv. světů.  Svět vědy spojuje oblast přírodopisu, zeměpisu, fyziky a chemie.  Svět proměn zahrnuje dějepis, zeměpis a občanskou výchovu.  Cítím se být především průvodcem a  motivátorem. Pracuji se silnými a slabými stránkami každého z mých žáků.   Učím je pracovat s chybou. Vědí, že chyba je kamarád, posouvá nás. Je důležité chyby najít a pojmenovat je. Následuje  stanovení si kroků, které je třeba udělat k posunutí se. Tím  nejdůležitějším článkem na této cestě  je /sebe/reflexe. Po určitém čase reflektujeme, zda stanovené kroky fungují či nikoli. Žáky hodnotím slovně, prostřednictvím  formativního a sumativního hodnocení.  Intenzivně se snažím zlepšovat v jeho psaní a obsahu. S rodiči a žáky se pravidelně mimo jiné setkáváme 2x ročně prostřednictvím N-partit, kde nejen reflektujeme, ale  stanovujeme rozvojový cíl žáka do dalšího pololetí.

 /Sebe/reflexe je klíčovou součástí mé práce. Reflektují žáci,  reflektuji já, reflektují oni mne, reflektuji já sebe.  Jedině tak se můžeme posouvat. V /sebe/reflexi nám jednoznačně pomáhá svět soft skills, který máme v rámci každého ročníku. Navíc jsem přesvědčená, že soft skills propojujeme a využíváme i v rámci všech ostatních světů dennodenně.  Nejsou tedy omezeny jen světem/předmětem v rozvrhu.

Vážím si toho, že v naší škole je kladen důraz nejen na reflexi a seberozvoj dětí, ale i nás učitelů.  Snažím se stále posouvat a baví mne objevovat nové metody a zajímavé aktivity do hodin.  Děkuji, že mohu. Jsem přesvědčená, že bez toho to vlastně nejde. Vše kolem se rychle mění a my učitelé bychom měli na tyto změny reagovat a být připraveni.  Navíc není nic úžasnějšího než setkávání se s podobně smýšlejícími nadšenými kolegy napříč různými předměty a předávání si zkušeností a nápadů.  Jsem vděčná za každé takové setkání.  

Během učení ve Square jsem měla možnost projít kurzy RWCT, které jsou za mne klíčové a aktivity  využívám ve všech světech. Vnímám je jako důležitou tečku za každým tématem.  V poslední době ráda využívám badatelskou výuku a  metodu Eduscrumu pro vybraná témata. Tato metoda je založena na spolupráci skupin. Pro výuku světa proměn, a tedy zejména historie,  považuji  za skvělý a přínosný -  projekt Dějepis plus, jehož jsem účastníkem.  Mám tak možnost sdílet nápady  a inspirovat se skvělými kolegy historiky,  a tímto  jim na dálku děkuji.

Mým velkým posláním a cílem je také šířit laskavost, úsměv a radost - učit děti dívat se kolem sebe, vnímat své okolí, myslet na druhé a pomáhat.  Každý rok vymýšlíme s mou třídou laskavé projekty, které je učí  nejn pomáhat druhým, ale jsou  i o spolupráci, rozdělení si rolí, zodpovědnosti a výsledné reflexi.    Věřím, že díky nim  si  do života odnesou velmi cenné  zkušenosti  a budou si vážit síly momentálního okamžiku,  „tady a teď.