Jana Tabášková



Gymnázium Komenského, Havířov





Vyučuje angličtinu na gymnáziu v Havířově, převážně na nižším stupni gymnázia. Školu považuje za živý organismus. Je přesvědčena o tom, že bez reakce na vnější podněty a vzájemnou propojenost všech systémů a subsystémů škola "nedýchá."

Ve své práci i ve vztahu k lidem dává přednost humanistickému, rogersovskému přístupu. Kromě osvědčených teorii klasifikování kognitivních cílů ve vzdělávání pánů Maslowa a Blooma, ráda využívá i moderní poznatky neurovědy ve vzdělávání. ( BBL) Vnímá, že nic není konstantní a jedinou životní jistotou je "jistota změny."

Je nadšeným pedagogem, pedagogickým lídrem, celoživotním studentem, středoškolským učitelem s 25letou pedagogickou praxí. Spolupracuje s programem FLEX, Velvyslanectvím USA v Praze, americkými dobrovolníky, vzdělávacím programem JSNS organizace Člověk v tísni, je absolventkou mezinárodního programu IVLP 2021 Vzdělávání v digitálním věku, členkou komunity Online Professional English Network Community of Practice. V období lockdownu  spolupracovala v učitelském on-line kohortu s týmem Dr. Laurie Santos z univerzity v Yale na kurikulu pro středoškoláky s názvem Psychology and the Good Life.

Její profesní zájmy jsou: interkulturní komunikace, poznávání dalších možností spolupráce v oblasti mezinárodního vzdělávání, kritické myšlení a mediální gramotnost, sociálně-emoční učení, učení založené na poznatcích o mozku.

Co o ní říkají studenti:

"Za mých téměř devět let strávených ve škole jsem poznala už mnoho učitelů, ale žádného jako je právě paní učitelka Tabášková. Mě, ale určitě i spoustu ostatních žáků, si získala hlavně svým netypickým, efektivním, a hlavně zábavným stylem učení, díky kterému se zlepšuji ve své angličtině každou hodinu. Paní učitelka ale neučí jen gramatiku, naopak v angličtině konverzovat a jazyk efektivně používat. Ke svým hodinám, v rámci výuky angličtiny, přidává i mnohá další zajímavá témata – příkladem může být neurověda, úžasy mozku a pro nás velmi důležité, jak funguje učení a jeho efektivní metody. "

"Přeji si, aby lidé, kteří učí s radostí a vkládají do toho značné úsilí, byli oceněni a aby si uvědomili, že přestože z kolektivu ostatních učitelů možná vyčnívají, my žáci je máme moc rádi! Děkujeme!"

"Netrestá nás za naše chyby a naslouchá nám."

"Paní učitelka je asi nejlepší vyučující na škole. Studenty se snaží naučit i kriticky myslet, ne jenom opisovat z učebnice. Do školy přivedla mnoho rodilých mluvčích (na aj), a tak se studenti v cizím jazyce i lépe rozvíjejí. Potřebujeme více vyučujících jako je ona."

Co v hodinách, a i mimo nich se studenty dělá (protože mají jen 45 minut)? Krátký vhled zde.

Co o ní říká kolegyně:

  • Záleží ji na příjemné pracovní atmosféře ve třídě, kde žáci spolupracují a učí se spolu vycházet a respektovat jeden druhého.
  • Snaží se hodiny strukturovat tak, aby respektovala přirozené fungování mozku, naplno využila potenciál žáků se soustředit a zapojovat obě mozkové hemisféry.