test
test
test
test
test
test
test
test
test
test
test
test

Aktuality

GTP CZ 2025 pořádáme pod záštitou prezidenta ČR Petra Pavla.


Nahlédněte s námi do hodin finalistů…

20. dubna 2025

Podívejte se, jak probíhala druhá část našich výjezdů. Na všech jsme pořizovali záznam celé hodiny pro porotu, která ve 3. kole hodnocení z finalistů vybírá vítěze. Zkrácené videomedailonky všech finalistů najdete po slavnostním vyhlášení u jejich profilů na našem webu.

Finalistku Elišku Havránkovou a praktická cvičení ve zlatnické dílně 3. a 4. ročníku jsme viděli na Akademii Světlá nad Sázavou, kde žáci v rámci výuky pokračovali ve výrobě šperku. Pod rukama tam každému z nich vznikal originální kousek, který si sám navrhl. V průběhu výroby šperku tak žáci aplikují nejen své dosavadní odborné znalosti a volí vhodný  výrobní postup, ale také si osvojují dobu potřebnou k výrobě jednotlivých komponentů a zpracovávají písemnou technologickou dokumentaci včetně ekonomické rozvahy tak, aby byli komplexně připraveni na svoji budoucí praxi. 

   

Naše další návštěva směřovala na pražské Gymnázium Přírodní škola za finalistou Vítem Novotným. Ten nás pozval do hodiny hudební výchovy, ve které sekundáni nacvičovali divadelní hru Nepřátelé. Brzy je čeká odehrání derniéry pro zasvěcené publikum, které příběh Přemysla Pittera a jeho činnosti po 2. světové válce buďto přímo zažilo, nebo se mu věnují profesně. Žáci procházeli celé představení a zkoušeli svá hudební, divadelní a pěvecká vystoupení. Hodina byla  prokládána dalšími aktivitami – čtením dochovaného dopisu,  vyplňováním tajenky a na závěr hodiny mohli žáci napsat svým postavám osobní vzkaz, kterým se s nimi symbolicky rozloučili. 

   

Kolik Peršanů bojovalo u Thermopyl? Na tuto badatelskou otázku hledali odpověď žáci 6. C ze ZŠ Kunratice, které jsme navštívili v hodině dějepisu s finalistou Ondřejem Nejedlým. Po úvodním zhlédnutí útoku Peršanů z filmu 300: Bitva u Thermopyl, zkoušeli jejich počet nejprve tipovat. Poté dostali do skupinek texty od 4 různých historiků a společně porovnávali, kdo byli jejich autoři a jakým způsobem čerpali informace pro vytvoření textu. Jak je možné, že se údaje od dvou soudobých autorů tak významným způsobem liší, přestože oba měli přístup k dobovým pramenům? A jak událost popisuje anglický historik z 20. století? Žáci diskutovali, vyjasňovali argumenty pro svá tvrzení a rozhodovali se, který zdroj je podle nich nejvíce důvěryhodný. 

   

Finalistu Davida Venclíka jsme navštívili na pražském gymnáziu Nový PORG v hodině dějepisu, kde se společně se studenty  1. ročníku zamýšleli nad otázkou, jestli někdo vnímal výsledek bitvy na Bílé hoře pozitivně a proč. Co vím? Co si myslím, že vím? Co potřebuji vědět? Pomocí těchto klíčových otázek žáci nejprve diskutovali nad promítanými obrázky a zasazovali znázorněné postavy do širšího kontextu. Své závěry mohli následně porovnat s textovými prameny, prostřednictvím diskuze nahlíželi na danou problematiku z různých úhlů pohledu, rozšiřovali si své povědomí o dobových souvislostech a na řadu přišly i komixové Opráski sčeskí historje a jejich interpretace.

   

Do úvodní pondělní hodiny „svět člověka“ nás pozvala Anna Babanová z pražské ZŠ Křesomyslova. V ranním kolečku si žáci 2. A nejprve vzájemně popřáli hezký den, přečetli si povzbuzující ranní dopis a představili si úkoly, které je čekají.  Po tom, co se společně seznámili se zadáním 4 stanovišť, vydali se k  plnění a procházeli je v rámci samostudia. Dokončovali malou abecedu vlastního písma Nuselka, psali na řádky včetně sebehodnocení podle semaforu, věnovali se matematice a přicházeli s prvními nápady k tématu jaro do centra aktivit. Cílem této lekce bylo posilovat schopnost participace na plánování vlastního učení a vést žáky k zodpovědnosti za svou práci.  

   

Naše poslední návštěva směřovala za Evou Matějkovou do hodiny matematiky v 6. třídě na ZŠ Trnka v Dobříši. Tématem lekce byla absolutní hodnota čísla ve struktuře E-U-R. Když si společně vysvětlili, co tento matematický pojem vyjadřuje, začali vzdálenost čísel od 0 procvičovat. Pracovali nejen s celými ale také s desetinnými čísly a zlomky a zlepšovali tak svoji orientaci na číselné ose. Následně se seznámili s tím, jak se absolutní hodnota čísla zapisuje, a začali počítat první příklady. Během celé hodiny používali žáci mazací tabulky a paní učitelka tak mohla průběžně ověřovat, zda látce porozuměli, a postupovat podle toho v dalším výkladu. V poslední části hodiny už všichni počítali samostatná cvičení.

FOTO: Kateřina Lánská

 
Chci vás podpořit