test
test
test
test
test
test
test
test
test
test
test
test

Aktuality

GTP CZ 2025 pořádáme pod záštitou prezidenta ČR Petra Pavla.


Vyjíždíme na návštěvy do hodin finalistů

25. března 2025

Postupně navštívíme s kamerou všech 11 finalistů na jejich hodinách. Celou výuku natáčíme a nahrávku předáváme ke zhlédnutí porotě, která se před vyhlášením vítězů sejde se všemi finalisty na individuálním online rozhovoru.

Naše „Tour de School“ začala na ZŠ Vratislavice nad Nisou, kam jsme vyjeli za speciálním pedagogem a učitelem hudební výchovy Alešem Bendou. Žáci nejprve společně zklidnili dech a pomocí několika cvičení zvědomili a rozhýbali své tělo i bránici a naladili se na společnou notu. Poté se rozdělili do 4 skupin a každá dostala kreativní výzvu – hudebně a pohybově ztvárnit zadaný pojem. Jak může znít takové ráno, večer nebo třeba škola? Improvizace, citlivost, empatie a rozvoj vztahů, taková byla hodina hudební výchovy v 8. D a my vám za ni moc děkujeme!

   

Pavla Daňka z brněnské laboratošní školy Labyrinth jsme navštívili v hodině přírodních věd, kde jsme si společně se 6. B připomněli pestrost života bezobratlých živočichů. Po úvodní evokaci se žáci rozdělili do dvojic a každá dostala pracovní list s jedním živočichem. Hvězdice, talířovka, zavinutec, skákavka… Do jakého kmene se řadí, kde žijí a čím se živí? Jaký je jejich životní cyklus? Jedním z cílů hodiny bylo rozvíjet práci s informacemi a vybírat z delších textů to důležité. Společně ve dvojici tak žáci pracovali s iPady, vyhledávali v zadaných internetových zdrojích, kontrolovali jednotlivé body na check-listu a kreativně dotvářeli svůj pracovní list. 

   

Naše další cesta vedla do Ostravy!!! za Petrou Helebrantovou na 1st International School of Ostrava, kde jsme se žáky 12 C prožili v hodině českého jazyka a literatury hněv a odpuštění. Cílem lekce bylo hlubší porozumění nejen Kunderově románu Žert, ale i lidským emocím a dilematům obecně, a měla tak hlubší přesah i do osobního života žáků. Ti během výuky rozvíjeli schopnost interpretace literárního textu, posilovali spolupráci a komunikaci, procvičovali kreativní vyjadřování skrze storytelling a vyzkoušeli si i dramatizaci vlastního příběhu, který postupně vytvářeli ve skupinkách na základě vybraného obrázku.

   

Čtenářskou lekci plnou tvořivé práce s textem připravila pro 2. B Radka Jelínková ze ZŠ Velké Opatovice. Na pomoc si k tomu vybrala báseň Co šeptala tráva od Radka Malého, která je psaná řečí zvířat. „…ššševelíííželíííželeššš…hrrrkam drrrkam, uch, čupyduch!!!“ Žáci  pojmenovávali, koho asi tak mohl na louce autor slyšet, když báseň tvořil. Podle čeho tak usuzují? Zamýšleli se nad tím, jak může znít taková rozladěná žížala, utahaný hlemýžď nebo uspěchaný chrobák a k jednotlivým částem básně zkoušeli sami přiřazovat zvířata, která k nim podle nich patří. Postupně pak přicházeli na to, že neexistuje jen jedna správná interpretace díla, ale že záleží na každém z nás, jak bude textu rozumět. 

   

Dvouhodinovku doslova nabitou zajímavostmi z oblasti fenologie jsme v rámci předmětu ENVIROEKO prožili společně s 1. a 2. ročníkem Montessori SŠ, ZŠ a MŠ Polná a finalistou  Martinem Křížem. Jak dřeviny zjistí, že se mají probudit? V čem je pro některé výhodné, že nasadí nejprve květy a až později listy? A proč zrovna meruňky mají v posledních letech takový problém? Žáci nejprve vyhledávali v grafech informace o vývoji květu ovocných stromů a společně diskutovali o vlivu klimatických změn na úrodu. Ve druhé části lekce se pak výuka  přesunula ven, kde  označovali stuhou pupen listu, u kterého budou v následujících týdnech sledovat a měřit jeho růst. 

FOTO: Kateřina Lánská

 
Chci vás podpořit