Tereza Bočanová



Pražské humanitní gymnázium, Praha





Svou pedagogickou praxi jsem zahájila na státní základní škole v Praze jako učitelka zeměpisu s velkým počtem žáků ve třídě. Následovala zkušenost ze soukromého gymnázia Thomase Manna, kde jsem pracovala jako třídní učitelka a učitelka zeměpisu. V současné době působím na soukromém Pražském humanitním gymnáziu jako ředitelka školy a učitelka zeměpisu. 

Při své výuce kladu důraz na mezipředmětovou výuku, za použití primárně metody projektového vyučování a co největšího propojení s realitou každodenního života. Je pro mě velmi důležité, abychom spolu s žáky utvářeli obsah vyučovaného předmětu. Každý máme jiné zájmy, a proto je nutností v mých hodinách, aby si každý z mých žáků mohl najít svůj kousek zájmu v konkrétních tématech. V rámci hodnocení používám nejrůznější techniky formativního hodnocení a pracuji s hodnotícími pohovory „face to face“ v pololetí nebo s hodnotícím dopisem a volbou zda budou chtít na vysvědčení známku, slovní hodnocení nebo obojí. Zcela nepostradatelnou součástí hodnocení žáků je pro mě jejich aktivita, kreativita, originalita, schopnost spolupráce s ostatními, schopnost prezentovat své výsledky a kriticky hodnotit vyhledané informace. Stejně tak zapojuji do své výuky moderní trendy, v současné době hodně pracuji s žáky s umělou inteligencí. Velmi často se stává, že se z každé hodiny naučím i já něco nového, což považuji za velkou přidanou hodnotou. 

Když se dívám na zpětné vazby od mých žáků, a srovnám je s prvotními zpětnými vazbami z počátku své praxe, moc se neliší v pro mě nejzásadnějších oblastech, mezi které patří lidskost, spravedlnost, podpora a bezpečné prostředí. Stěžejní je pro mě dát najevo žákům, že i my učitelé/ředitelé nejsme mimozemšťani, ale také normální lidské bytosti se svými starostmi, rodinami, volným časem apod. 

Spolupracuji s vysokými školami v Ústí nad Labem, v Praze a chceme otevřít spolupráci s Libercem v oblasti podpory výuky budoucích pedagogů, tak aby byla co nejvíce smysluplná a udržitelná pro budoucí generace pedagogů. Podporuji budoucí pedagogy v rámci praxí u nás na gymnáziu a je krásné vidět, že se i naši absolventi, kteří se vydali na dráhu učitelství, rádi vrací na místo činu. 

Ráda se učím a posouvám se v těch oblastech, v kterých cítím, že nejsem kovaná, stejně tak podporuji své žáky a kolegy. Navštěvuji konference, čerpám inspiraci sdílením zkušeností s kolegy z jiných škol a jezdím za inspirací do zahraničí (Finsko, Německo, Rakousko). 

Jsem členkou Učitelské platformy. Jsem součástí společnosti Negotico, kde se věnuji organizaci tréninků vyjednávání a vzdělávám se v něm sama. Podílela jsem se na úpravě učebnice zeměpisu pro 6. ročník pro nakladatelství Taktik, a v době covidové také na podpoře kolegů při tvorbě aktivit pro online atlas. 

Ve svém volném čase ráda trávím čas s rodinou, mými žáky, sportuji, čtu knihy, vzdělávám se.