Jana Šenkyříková



ZŠ a MŠ ANGEL v Praze 12





Vystudovala učitelství pro 1. stupeň ZŠ na PedF UK. Učí na 1. stupni ZŠ a MŠ ANGEL v Praze 12 ve třídách s programem Začít spolu. Vzdělávací program Začít spolu ji zaujal již za studií, pracuje podle jeho principů od roku 2000.

Největší smysl při výuce jí dává aktivní učení v souvislostech, využívání zkušeností žáků, jejich vzájemné učení a hodnocení, spolupráce v týmu, práce s chybou, kreativita a humor. To vše lze však jen v bezpečném a přátelském prostředí, na němž společně s žáky pracuje. Snaží se vést žáky k samostatnosti, přebírání zodpovědnosti, k plánování a reflektování svého učení. Výuku staví tak, aby každý žák měl možnost volby a mohl zažít úspěch. Nebojí se zkoušet se svými žáky nové metody a způsoby práce. Kromě plánování center aktivit v Začít spolu začala k projektům využívat metodu eduScrum. Velký význam vidí též ve spolupráci s rodinami žáků.

Baví ji pozorovat žáky a sdílet s nimi jejich radosti, úspěchy, „aha“ momenty. Snaží se být po ruce, když potřebují povzbuzení, podporu, vyslechnutí.

Ve své škole též zastává pozici metodické vedoucí a interní mentorky. Nabízí kolegiální podporu v různých formách podle zájmu kolegů/yň a jejich individuálních profesních potřeb. Organizuje pravidelná společná setkávání s cílem vzájemné inspirace a podpory.

S radostí spolupracuje s organizací Step by Step ČR jako lektor a metodik programu v metodickém centru Začít spolu. Vede tematická setkání a vzdělávání pro pedagogy i rodičovskou veřejnost zaměřená na program Začít spolu.

Dlouhodobě spolupracuje s Pedagogickou fakultou UK, konkrétně s Katedrou preprimární a primární pedagogiky, kde se zapojuje do výuky v tandemu s vysokoškolskými pedagogy. Věnuje se i vedení pedagogických praxí studentů PedF UK.

Podílela se na popisu příkladů inspirativní praxe z oblasti formativního hodnocení pro Českou školní inspekci nebo na portál Formativně.cz. Do publikace ZaS DOMA, která vznikla v době uzavření škol, přispěla ukázkami zadání podporující tvořivost a učení pomocí prožitku.