Vendula Jašková
ZŠ a MŠ Kojetice, detašované pracoviště Třebíč / Akademie práva, pedagogiky a podnikání Třebíč
Je výjimečná svým přístupem ke vzdělání tím, že neustále překračuje svůj vlastní stín. A k tomu vede každého, kdo je v jejím okolí. Sama svým příkladem a pílí otevírá cesty poznání všem svým žákům a okolí. Bez výjimky si najde čas pro každého, aby našla způsob jak otevřít právě jeho mysl, jak vzbudit ještě větší zvědavost a touhu po poznání. A když zapálí tuto jiskru, vtáhne ho do světa vztahů, souvislostí a nekonečných příležitostí jaké vzdělanost nabízí. Vede k otevírání mysli napříč systémem vzdělávání a věří, že změna je možná.
Ve své praxi využívá FIE Feuersteinovo instrumentální obohacování, se kterým pracuje již skoro 20 let. Své osobní zkušenosti předává nejen žákům, ale i dospělým. Je mezinárodní trenérkou FIE v Cogito – Centrum kognitivní edukace. Jejím splněným snem je vybudování detašovaného pracoviště základní školy v Třebíči – „Otevřmysl“, které je vystavěno na principech FIE. Zde spojila tým učitelů, kteří táhnou za jeden provaz a společně vytvářejí bezpečné prostředí pro žáky, rodiče a učitele. Škola je propojena s reálným životem a rozvíjí jedinečnost každého.
Přestože je FIE její celoživotní láskou a smyslem, tak vzdělává i v jiných oblastech pro mnoho vzdělávacích organizací (NPI, COGITO…) jak v ČR, tak v cizině. Vzdělává pedagogy v různých oblastech počínaje rozvojem gramotností, inkluzivním vzděláváním, spolupráci mezi pedagogy, asistenty pedagoga, speciálními pedagogy, vytváření pozitivního klimatu ve třídě a mnoha dalšími. Podílí se i na vzdělávání budoucích pedagogů. Působí na základní i střední škole. Je krajským metodikem SYPO pro primární vzdělávání. Podílí na organizaci mezinárodních konferencí.
Děti, žáci, studenti ví, že na ně bude náročná a vyžaduje hodně práce, ale také ví, že to všechno dává smysl a že se mohou aktivně na svém vzdělání podílet a společně tvořit. Děti ji mají rády za její energii a optimismus, protože s ní cítí, že je bere někdo vážně, respektuje jejich jedinečnost a hledá pro ně vhodné cesty poznání. Na každém z nich záleží. Každému otevírá cestu. Trpělivě každý den.
„Vendula je učitelka, která s lehkostí přiměje žáka k přemýšlení, pečlivosti, s laskavostí a trpělivostí dá najevo, kde se stala chyba tím způsobem, že na to žák přijde nakonec sám. Jako kolegyně je velice inspirující a vnímavá, důvěřuje ve schopnosti ostatních a tím motivuje. Pod jejím vedením se člověk chtě nechtě někam posouvá a pracuje na sobě.“
„Vendulu Jaškovou znám jako kamarádku mnoho let, dva roky je mou kolegyní a nadřízenou. Ve všem, co dělá, umí nakročit proti zaběhaným pravidlům, zpochybnit nefunkční vzorce a dívat se na věci nově. Ve škole, kde spolu pracujeme, má vždy v prvé řadě na mysli zájem dětí, a to jak každého zvlášť v jeho jedinečnosti a nesrovnatelné životní situaci, tak i s ohledem na skupinovou dynamiku a její zákonitosti. Ve výuce má na mysli přesah probíraného, to, že děti připravujeme především na jejich budoucí život a s tím souvisí důraz na laskavou náročnost a práci s chybou. Jako nadřízená respektuje a oceňuje jedinečný přístup a nezaměnitelný přínos každého učitele v týmu. Vnímám, že od ní dostávám důvěru a v důsledku toho cítím svobodu pro svou práci, což je pro mě osobně zcela zásadní.“
„Vendula je především lidská, vrací zpět do školství i do profesních vztahů přirozenost a empatii. Jejím životním krédem je respekt ke všem lidem a jako učitelka dává každému svobodný prostor k rozvíjení svých schopností a důvěru. To je nejvíc. Svět nevidí černobíle a v barevném světě dává všem možnost najít a chytit svou šanci. Přemýšlí srdcem a učí nás svým postojem žít každý sám za sebe ve vzájemném respektu tak, abychom v sobě i v druhých našli a viděli, to co umíme.“
Doma má podporujícího muže a dvě děti, které od malička vede k samostatnosti a rozvoji jejich osobností, jsou pro ni velkou oporou a zpětnou vazbou. Díky nim vidí, že má smysl věřit ve změnu a že víra v potenciál každého jedince a laskavá důslednost spojená s náročností nese své ovoce.