Klára Kujanová
ZŠ Květnového vítězství, Praha
Učí na 1. stupni fakultní základní školy Květnového vítězství. Třídu vnímá jako živý organismus složený z mnoha buněk. Každá je jedinečná a má svou roli ve společném prostředí.
Proces učení se nese v duchu formativního přístupu, který vidí jako zcela přirozený a smysluplný. Vyučuje v páru s rodilým mluvčím i českými učiteli v hodinách založených na metodě CLIL. Nejde zde pouze o spojení angličtiny s ostatními předměty, ale o propojování témat. Žáci jsou vedeni k hledání souvislostí mezi teorií a vlastními zkušenostmi. Ve třídě se
hodně čte, přemýšlí a diskutuje.
Za velmi důležitou považuje atmosféru a komunikaci ve třídě. V bezpečném prostředí, o které společně s dětmi pečuje, je prostor pro chyby, vrstevnické hodnocení i sebehodnocení. Cesta vzdělávání pro ni znamená učit nejen druhé, ale učit také sama sebe, být průvodcem dětem i dospělým. Ve škole se podílí na vzdělávání pedagogů, je lektorkou vzdělávací skupiny Aktivity pro rozvoj čtenářské gramotnosti na 1. stupni. Působí také v týmu pedagogických konzultantů a jako uvádějící učitel. V rámci kolegiální spolupráce sdílí náměty, aktivity a vytvořené materiály. Některé z nich jsou také v online databance formativního hodnocení.
Druhým rokem je součástí projektu Pomáháme školám k úspěchu, který jí dává možnost setkávat se s kolegy z jiných škol, inspirovat se a sdílet. Zkušenosti z projektu přináší do řad pedagogů ve své škole.
Se svojí třídou je Klára třetí rok. Dobře se znají, respektují a těší se na sebe. Společně se smějí, radují i pláčou; zkrátka žijí. Protože život a vzdělávání nejdou oddělit.