Jana Šenkyříková



ZŠ a MŠ ANGEL v Praze 12





Odkaz na videomedailonek

Vystudovala jsem učitelství pro 1. stupeň ZŠ na PedF UK. Učím na 1. stupni ZŠ a MŠ ANGEL v Praze 12 ve třídách s programem Začít spolu. Vzdělávací program Začít spolu mě zaujal již za studií, pracuji podle jeho principů od roku 2000.

Největší smysl při výuce mi dává aktivní učení v souvislostech, využívání zkušeností žáků, jejich vzájemné učení a hodnocení, spolupráce v týmu, práce s chybou, kreativita a humor. To vše lze však jen v bezpečném a přátelském prostředí, na němž společně pracujeme. Snažím se vést žáky k samostatnosti, přebírání zodpovědnosti, k plánování a reflektování svého učení. Výuku stavím tak, aby každý žák měl možnost volby a mohl zažít úspěch. Nebojím se zkoušet se svými žáky nové metody a způsoby práce. Kromě plánování center aktivit v Začít spolu jsem začala k projektům využívat metodu eduScrum. Velký význam vidím též ve spolupráci s rodinami žáků.

Baví mě pozorovat žáky a sdílet s nimi jejich radosti, úspěchy, „aha“ momenty. Snažím se být po ruce, když potřebují povzbuzení, podporu, vyslechnutí.

Ve své škole též zastávám pozici metodické vedoucí a interní mentorky. Nabízím kolegiální podporu v různých formách podle zájmu kolegů/yň a jejich individuálních profesních potřeb. Organizuji pravidelná společná setkávání s cílem vzájemné inspirace a podpory. Jsem facilitátorkou reflektivní techniky Wanda.

S radostí spolupracuji s organizací Step by Step ČR jako lektorka a metodička programu v metodickém centru Začít spolu. Vedu tematická setkávání a vzdělávání pro pedagogy i rodičovskou veřejnost zaměřená na program Začít spolu.

Dlouhodobě spolupracuji s Pedagogickou fakultou UK, konkrétně s Katedrou preprimární a primární pedagogiky, kde se zapojuji do výuky v tandemu s vysokoškolskými pedagogy. Věnuji se i vedení pedagogických praxí studentů PedF UK.

Podílela jsem se na popisu příkladů inspirativní praxe z oblasti formativního hodnocení pro Českou školní inspekci, na portál Formativně.cz či do knížky Spolupráce s rodinou a komunitou v programu Začít spolu. Přispěla jsem ukázkami zadání podporující tvořivost a učení pomocí prožitku do publikace ZaS DOMA. Poskytla jsem konkrétní ukázky plánování do publikace Centra Aktivit: Cesta ke smysluplnému učení.